Concertgebouw zet luisteren centraal |
All ears voor Deep Listening Days & klankkunst |
In een wereld die zeer sterk oog heeft voor de visuele cultuur, kiest het Concertgebouw ervoor om van het gehoor de poort naar de wereld te maken. Nadat het eerder al klankkunst toevoegde als zijn derde centrale pijler, richt het cultuurhuis zich nu nog intenser op Deep Listening. In talrijke luistervormen en performance formats wordt diepgaand en verkennend luisteren centraal gesteld, naar repertoire en instrumenten uit diverse muzikale werelden, maar ook naar klankinstallaties en het geluid van alledag. Het concept wordt doorheen het hele cultuurjaar concreet uitgespit in het programma en het gebouw, maar krijgt ook de volle aandacht tijdens twee Deep Listening Days per seizoen. |
|
|
‘Wat een schatkamer opent zich wanneer je de dingen niet oppervlakkig maar vol en diep ervaart, van de geluiden om je heen tot gecomponeerde muziek waarin je reliëf ontwaart in het weefsel van stemmen, instrumentale partijen of klankkleuren.’ — Jeroen Vanacker, artistiek directeur |
|
|
|
|
Halfjaarlijkse Deep Listening Days |
Twee keer per seizoen (dit seizoen op 9 oktober 2022 en 4 juni 2023) vormt Deep Listening de focus in een zondagse happening. Een mix van lezingen, lecture-performances, workshops en voorstellingen zet de oren op scherp. In samenwerking met de Belgische poot van de International Council for Traditional Music geven deze happenings ook telkens een inkijk in muziektradities van ver en nabij. Op 9 oktober reis je zo met je oren de Gnawa achterna. Onder meer Hans Beckers en Arne Deforce gaan die dag op zoek naar diepere klankervaringen. In juni kruipen onder andere pianisten Daan Vandewalle en Ralph van Raat en choreografe Ula Sickle met de luisteraar in de klank. |
|
|
Klankkunst in kunstwerken, Tijdslijnwand, installaties & programma(boekjes) |
Van ‘pionierswerk’ Poème Electronique (in de collectie sinds 2003) en Pavel Büchlers Annunciation in de hoogste foyers van het gebouw tot interactieve installaties: klankkunst is overal in het Concertgebouw. Dankzij het bezoekersparcours Concertgebouw Circuit kan de hele collectie beluisterd en vaak zélf bespeeld worden. Met de audioguide ervaart het publiek de geluidskunst op het parcours bovendien nog intenser. Op de vijfde verdieping van de Lantaarntoren – de Sound Factory – geeft de Tijdslijnwand een overzicht van de geschiedenis van de klankkunst; een boeiend kader om alles wat rond klankkunst in het programma passeert aan vast te knopen. Tijdelijke installaties of projecten in het gebouw illustreren virtuoos de vluchtigheid van het genre. Ook buiten de Deep Listening Days besteedt het Concertgebouw in zijn programma extra aandacht aan de kunst van het luisteren. Onder andere via luistertips in de programmaboekjes krijgt het publiek kapstokken aangereikt om een open luisterhouding aan te nemen en extra reliëf in klankweefsels te ontdekken. ‘Een Deep Listening-ervaring kan je hopelijk ook meenemen naar het dagelijkse leven. Ik ben ervan overtuigd dat de manier waarop je naar de wereld luistert je verhouding tot die wereld fundamenteel kan veranderen. Door bewuster om te gaan met luisteren – en waarnemen in het algemeen – zie je meer, hoor je meer, word je meer nuances, verschillen, verscheidenheid en subtiliteit gewaar. Je kan je beter verbinden met wat er rondom je gebeurt.’ — Hans Beckers Meer info kan je vinden op concertgebouw.be/deep-listening |
|
|
|