Bach blijft binnen- en buitenlands publiek bekoren |
Sterke cijfers en verbluffende virtual reality-ervaring tijdens Bach Academie Brugge |
De dertiende Bach Academie Brugge, de eerste editie met volle capaciteit na corona, was een klinkend succes. 4953 bezoekers – onder wie een stevig aandeel buitenlands publiek – volgden het spoor van de Thomascantor richting Bach-walhalla Concertgebouw Brugge. Meer nog dan in cijfers moet de Bach Academie vooral in artistieke hoogtepunten gevat worden. Grande dame van de piano Angela Hewitt toverde het mooiste uit Bachs muziek op moderne vleugel, James Oesi bewees dat de Cellosuites onverwoestbaar zijn, ook op contrabas, en het Britse Solomon’s Knot maakte met veel bravoure zijn Belgische debuut als vocaal topensemble. Collegium Vocale Gent en Philippe Herreweghe zorgden traditiegetrouw voor de eerste en de laatste noot, en brachten in primeur een lichting vocaal talent voor het voetlicht tijdens een Bach-masterclass. Een blikvanger van deze editie – de ‘Himmelsburg’ op ’t Zand die het publiek dankzij verbluffende virtual reality (gratis) meenam naar Bachs tijd – was de hele Bach Academie lang volgeboekt. 'Zes dagen lang Bach in dans, muziek van Vlaamse en internationale topartiesten én virtual reality: Bach leefde opnieuw in het Concertgebouw en de stad. Bach Academie Brugge slaagde erin om duizenden meerwaardezoekers uit binnen- en buitenland naar Brugge te lokken voor cultureel en culinair genot van de bovenste plank. We zijn heel blij dat we met het Concertgebouw artiesten vleugels geven, dat we Brugge en Vlaanderen in het vizier houden van de meerwaardezoeker en een vliegwiel kunnen zijn voor de lokale economie.' — Katrien Van Eeckhoutte, algemeen directeur Concertgebouw Brugge |
|
|
|