Bach Academie Brugge di 16 jan. - zo 21 jan. 2024 |
Essentie & creatie, groots & intiem |
De 14e Bach Academie Brugge gaat voor de essentie. Als je de ‘letterwaardes’ van de naam Bach optelt, kom je immers aan 14, een getal dat in de muziek van de beroemde componist geregeld opduikt. Collegium Vocale Gent en Philippe Herreweghe belichten zowel Bachs duistere als vrolijke kant in twee concerten en presenteren opnieuw een handvol jonge solisten aan het Brugse publiek. Les Muffatti komen naar Brugge met drie van Bachs soloconcerti en Ensemble Explorations gaat diep graven in de Kunst der Fuge. Isabelle Faust maakt het dan weer intiem met Bachs solowerken voor viool. Francesca Ajossa neemt het publiek voor het eerst mee naar het historische Van Bever-orgel in de Karmelietenkerk en kijkt – net als Concertgebouw-huisartiest Vox Luminis – voorbij Bach. Choreograaf Noé Soulier, pianiste Heleen Van Haegenborgh en visueel kunstenaar Lulu Cuyvers bewijzen dat Bach inspireert over de eeuwen heen. Bachkenners Ignace Bossuyt en Michael Maul blikken net terug, maar brengen Bach daardoor ook weer dichterbij. |
|
|
|
Bach tussen groots & intiem Traditiegetrouw zorgen Collegium Vocale Gent en festivalgastheer Philippe Herreweghe voor de opener en de finale van de Academie. Met drie feestelijke werken – onder meer Maria’s lofzang Magnificat – en drie troostende cantates tekenen ze voor ze het alfa en omega van deze 14e editie. Ook Les Muffatti gaan voor de grote emoties in drie iconische Bach-concerti, met glansrollen voor fluit, viool en klavecimbel door fabuleuze solisten Frank Theuns, Sophie Gent en Bertrand Cuiller. Roel Dieltiens en zijn Ensemble Explorations pakken in twee concerten Die Kunst der Fuge aan, helemaal op hun manier. Stervioliste Isabelle Faust gaat dan weer voor intiem minimalisme in Bachs zes vioolsolo’s. Bach voorbij Generaties componisten na Bach lieten zich maar al te graag door de meester inspireren. De jonge Italiaans-Nederlandse Francesca Ajossa koos naast twee kleppers van de Thomascantor zelf werken van drie groten – Mendelssohn, Schumann en Distler – op het orgel, waaronder zelfs een fuga op de (Duitse) noten B-A-C-H. Huisartiest Vox Luminis volgt dan weer het spoor van Brahms’ Deutsches Requiem. Onder de noemer Ein Deutsches Barockrequiem brengt het vocaal ensemble o.l.v. Lionel Meunier motetten samen van o.a. Christian Geist, Johann Philipp Förtsch, Andreas Hammerschmidt en Johann Hermann Schein, 17e-eeuwse composities die Brahms hebben geleid bij zijn tekstkeuzes. |
|
|
|
Bach anders Bach als vertrekpunt voor dans en nieuwe muziek, ook daar staat de Bach Academie voor. Geïnspireerd door barokke compositiepatronen onderzoekt Noé Soulier in Faits et Gestes op de tonen van Bach en Froberger hoe we bewegingen waarnemen en interpreteren, een samenwerking met Cultuurcentrum Brugge en Dans in Brugge. Aan haar piano die ze prepareert met nylondraden spint Heleen Van Haegenborgh ragfijne reflecties op Bach, een creatieopdracht van Concertgebouw Brugge en KAAP. Visueel kunstenaar Lulu Cuyvers borduurt hierop verder met een creatie gebaseerd op kant, een vervolg op wat het duo op uitnodiging van Liesa Van der Aa maakte voor KAAP-festival AMOK 2022. Bach in woord & beeld De Bach Academie geeft ook het podium aan onderlegde Bachfanaten. Bach wordt de gids in een gesprek tussen Philippe Herreweghe en Michael Maul, directeur, onderzoeker en programmator van het Leipziger Bach-Archiv. Maul presenteert ook in een selectie beelden zijn Bach-biografie. Bach-specialist Ignace Bossuyt zorgt traditiegetrouw voor de nodige duiding in een luistercursus en concertinleidingen. |
|
|
-
|