zo 10 – zo 24 sep 2023 |
Concertgebouw Brugge opent seizoen met festival (RE)BIRTH |
Concertgebouw Brugge opent in september een nieuw seizoen rond geboorte. Dat seizoensthema roept onmiddellijk heel wat vragen op. Is een geboorte het ultieme begin, een wit blad, of net een doorstart? Leidt een geboorte onvermijdelijk richting dood, en is die dood dan het ultieme einde of net de kiem van iets nieuws? Het zijn vragen waarop artiesten tijdens het (RE)BIRTH-festival gevarieerde antwoorden suggereren. Dat vragen én antwoorden urgent zijn, mag blijken uit het feit dat maar liefst vier wereldpremières op het publiek worden losgelaten. Van een focus op ‘geboortelijkheid’ bij seizoensdenker Joanna Wojtkowiak, vieringen van het prille begin in Haydns Schöpfung of Milhauds La création du monde tot een focus op de feniks in muziek uit andere culturen: (RE)BIRTH laveert in klanken, woorden en beelden tussen begin en einde, lijn en cirkel, schepping en apocalyps. Het openingsfestival van het seizoen bevat ook een Deep Listening Day die zich richt op de oerwortels van de muziek: trillingen en primitieve beats. Het festival bedient zo oren van jong tot ervaren, en vormt daarmee de ideale opener van het nieuwe seizoen. |
|
|
|
Elke dag is een nieuw begin In de voetsporen van denker Hannah Arendt rekt de Pools-Nederlandse filosofe en seizoensdenker van het Concertgebouw Joanna Wojtkowiak het begrip geboorte op tot een mogelijkheid voor élke dag. Tijdens het startschot van het nieuwe seizoen en een prikkelende keynote voorafgaand aan het openingsconcert – Haydns Schöpfung dan nog wel – deelt ze haar vernieuwende inzichten. Want waar onze mortaliteit meestal het uitgangspunt vormt voor zingeving, duwt ze onze blik nu richting begin: wat betekent onze geboorte voor ons als mens? Zo klinkt het begin Componisten Haydn en Milhaud lieten zich inspireren door het allerprilste begin: het scheppingsverhaal – respectievelijk dat uit de Bijbel en een Afrikaanse vertelling. Zowel Haydns Schöpfung – het eerste werk dat ooit weerklonk in het Concertgebouw – als Milhauds Création du monde staan tijdens het (RE)BIRTH-festival op het programma. In een antwoord op Milhauds werk haken componist Stefano Gervasoni en theatermaker Gorges Ocloo hun blik los van dat ultieme begin, want hoe is de mens na zijn schepping met de schepping omgegaan? Zo klinkt het einde De Moiren – drie godinnen die beschikken over leven en dood – staan in de voorstelling Moira van HERMESensemble, Catalina Vicens en Kurt D’Haeseleer symbool voor een muzikale en visuele triptiek. Videokunst vormt de rode draad tussen oude en nieuwe muziek. Apocalyptische beelden van het roemruchte 14e-eeuwse wandtapijt van Angers onderstrepen de finaliteit van het leven. |
|
|
|
De figuur van de feniks Geïnspireerd door de mythologische figuur van de feniks laten andere artiesten zich dan weer leiden door de idee van wedergeboorte. Zelfs een apocalyps hoeft een hoopvol nieuw begin niet in de weg te staan. Tristan Driessens laat de feniks herrijzen via de klanken van zijn ud. Muzikale duizendpoot Shahab Azinmehr zingt samen met Nathan Daems, Farnoosh Khodadadeh en Seraphine Stragier het lied van de feniks in een voorstelling die de rijke Perzische cultuur een nieuwe lezing schenkt. Ook Concertgebouw-Maker Frederik Croene en Karl Van Welden scheppen een nieuwe wereld. Hun EARTH I – een nieuwe aflevering in de United Planets-cyclus – is een aangrijpende voorstelling over de toekomst van de aarde. Naar het begin van de muziek Een Deep Listening Day ingebed in het (RE)BIRTH-festival richt de focus op de allereerste muziek: primitieve percussie die de hartslag imiteert, of trilling die ons heelal na het nulpunt van de big bang laat uitdijen. In het klankenparcours La Floresta gaan Hans Beckers, Berlinde Deman, Indrė Jurgelevičiūtė en Nathan Daems terug naar de materialen die de mens als eerste klankmakers gebruikte. Met The Well-Tempered Circle gieten Stefaan Quix en zijn Quixtet de eerste, primitieve beats in een concert met surround beleving. Wannes Deneer & Yinka Kuitenbrouwer vertellen in RrrRrrrrRrrrrrrrr dan weer het fascinerende klankenverhaal van hoe trilling het begin vormt van alles. |
|
|
|