vr 13 – zo 22 sep 2024 Generatie aan zet |
Focus op Gen Z in openingsfestival vol muziek(theater) en dans |
In het openingsfestival van een seizoen dat focust op coming of age, brengt Concertgebouw Brugge generation Z voor het voetlicht met projecten die door en met jongeren en jongvolwassenen zijn gemaakt. In In What We Trust zien we jongeren in gesprek over hoop en toekomst. Het nieuwe tweeluik van filmmaakster Griet Teck bij het Souterliedekens-project, dat gepresenteerd wordt op 15 september, staat stil bij de zorg voor jongeren op een kwetsbaar moment in hun leven. Jong en minder jong volgen in de muziektheatervoorstelling Rijp Fruit van Annemarie Peeters (tekst) en Warre Borgmans (spel) de ontwikkeling van componist Karel Goeyvaerts. Het festival opent met seizoensdenker en kinderrechtencommissaris Caroline Vrijens en de Junge Deutsche Philharmonie. Deze jonge topformatie laat net zoals de skaters en dansers van Skatepark zien dat ‘de jeugd van tegenwoordig’ barst van het talent. |
|
|
Jongerenorkest en Skatepark openen muziek- en dansseizoen |
De Junge Deutsche Philharmonie, die de grootste preprofessionele muzikale talenten uit Generation Z verenigt, tekent voor de symfonische start van het cultuurjaar in Concertgebouw Brugge. Dit bruisende orkest van de toekomst zet Mahlers Zevende symfonie op de pupiter. Lucia Ronchetti schaduwt Mahler met haar Studio di ombre, een virtuoos klankencarnaval. De dansstart verloopt sowieso gesmeerd want in Mette Ingvartsens Skatepark verkennen dansers en skaters, ook van Brugse bodem, de energie van bewegen op wielen. Het podium van de Concertzaal als skatepark – ongezien! |
|
|
Geknipte seizoensfiguren |
In een seizoen rond coming of age is niemand beter geplaatst om de rol van seizoensdenker op zich te nemen dan Caroline Vrijens. Sinds augustus 2019 is zij immers Vlaams kinderrechtencommissaris. Ze verklaart het seizoen voor geopend met een keynote voorafgaand aan het concert van de Junge Deutsche Philharmonie. Ook de openingsexpo van het seizoen draagt de festivalthematiek uit. Voor de brochure van 2024/25 haalde de Brusselse seizoensfotograaf Antoine Grenez Brugse jongeren voor zijn lens. In diverse workshops ging hij met hen aan de slag om een inspirerende reeks beelden te creëren. |
|
|
Tussen hoop & (groei)pijn |
In What We Trust peilt naar waarin jongeren tegenwoordig nog geloven. Tijdens een filmische roadtrip met indrukwekkende soundtrack gaat de Mis in e van Bruckner in dialoog met woorden van de jongeren. Maud Vanhauwaert tekent voor het script van deze creatie, Frederik Neyrinck schreef de nieuwe muziek en de beelden zijn van Bas Van Hoeck. De pijn van het opgroeien – en de zorg die elke mens (in nood) verdient – vormen de focus van een dubbel videoportret van filmmaakster Griet Teck en interviewster Astrid Stockman. Het eerste portret brengt zestien zusters én psychiatrisch verpleegkundigen van de congregatie van de Bermhertigheid Jesu in beeld, het tweede gaat in op de om hulp roepende jongere. De zangers van Psallentes verbinden deze dubbele première met polyfone Souterliedekens – smeekliederen op Nederlandse tekst – tot een aangrijpend geheel. Meer info op concertgebouw.be/generatieaanzet |
|
|
|