di 21 – zo 26 jan. 2025
15e editie Bach Academie Brugge |
Bach voor alle tijden, ook de onze |
Waarom keren we in een enorme weelde aan muziek en componisten altijd terug naar Bach? En blijft zijn werk ook in deze tijden relevant? De 15e editie van Bach Academie Brugge biedt klinkende antwoorden op deze vragen, en wel uit vele kelen: die van Bach-getrouwen Collegium Vocale Gent en Philippe Herreweghe maar evenzeer die van jazzmuzikant Joachim Badenhorst, choreografe Femke Gyselinck of wonderkinderen op gitaar Thibaut Garcia & Antoine Morinière. Wie zelf een antwoord wil formuleren op deze vragen, krijgt extra stof tot nadenken in een panelgesprek met musicologe Sofie Taes en artiesten uit het festivalprogramma of tijdens de luistercursus of concertinleidingen van Bach-expert Ignace Bossuyt. Dat Bach tot op vandaag in elk geval ongebreidelde speelvreugde oproept, bewijzen Akademie für Alte Musik Berlin & Voces Suaves, Le Consort (tot twee maal toe), Cindy Castillo en Dorothee Mields. Dat Bach een publieksmagneet blijft, wordt dan weer onderstreept door de straffe ticketverkoop: meerdere voorstellingen zijn al uitverkocht. |
|
|
Bach voor alle tijden |
‘Bachs muziek is bovennatuurlijk goed, en vormt voor velen een surrogaat voor de liturgie die uit hun leven is weggevallen. Ze voeren luisteraars vaak terug naar hun jeugd, en naar zeer specifieke emoties die ze missen.’ Zo duidt gastheer van de Bach Academie Philippe Herreweghe de tijdloosheid van de Thomascantor. Met zijn Collegium Vocale Gent zorgt hij traditiegetrouw voor de officiële opener en de finale van het festival. Bij monde van enkele van Bachs mooiste (vroege) cantates predikt het ensemble toewijding, vertrouwen, troost en moed. Ook een nieuwe generatie zangers dompelt zich onder in Bach tijdens een masterclass onder begeleiding van Philippe Herreweghe en Peter Kooij. Open repetities bieden het publiek een inkijkje in het artistieke groeiproces van de Collegium-concerten. De jonge, briljante gitaristen Thibaut Garcia & Antoine Morinière geven Bachs Goldbergvariaties een zoveelste leven in een eigen bewerking voor twee gitaren – tweeling-instrumenten bovendien, uit hetzelfde hout, door dezelfde handen gebouwd.
‘Wat een plezier om het trouwe Bach Academie-publiek wat jong bloed te kunnen voorstellen. Hopelijk deelt het mijn enthousiasme voor de energieke aanpak van het jonge Franse ensemble Le Consort. En wat een lef hebben ‘jonkies’ Thibaut Garcia en Antoine Morinière om een arrangement van een van Bachs meesterwerken te schrijven. Met veel liefde en respect en een grandioze virtuositeit nemen ze je mee in hun eerbetoon aan Bach.’
— Veerle Declerck, artistiek coördinator oude muziek Concertgebouw Brugge
|
|
|
Bach voor onze tijd |
In een uitverkochte voorstelling met drie dansers, twee zangers en zeven muzikanten verbinden choreografe Femke Gyselinck en B’Rock Orchestra Bach met zijn vrij onbekende tijdgenoot Johann Philipp Krieger, Gustav Mahler én nieuwe muziek van (geboren Bruggeling) Hendrik Lasure, een componist die nog niet eens 30 is. Ze geven zo gestalte aan verschillende vormen van eenzaamheid – tijdloos, maar meer dan ooit van onze tijd. Bach bekeken door de eigentijdse bril van virtuoze improvisatoren, dat is het uitgangspunt van het concert van rietblazer Joachim Badenhorst en het Carate Urio Orchestra, een coproductie van KAAP en Concertgebouw Brugge. |
|
|
Bach in dialoog |
Een componist van en voor alle tijden, bezit de superkracht om het gesprek aan te gaan met wie voor en na hem komt. Le Consort laat Bachs repertoire twee keer dialogeren met dat van grootmeester Vivaldi – niet toevallig een voorganger voor wie Bach grote bewondering koesterde. Achter het orgel van de Walburga-kerk rijgt Cindy Castillo werk van Bach, 20e-eeuwse componisten en de piepjonge Alice Hebborn aan elkaar. Bachspecialiste Dorothee Mields contrasteert de genoegens van Bach met de somberheid van Shostakovich’ laatste jaren. Topensembles Voces Suaves en Akademie für alte Musik putten uit de rijke schatkamer van de Duitse barok, met onder meer Bachs idool Buxtehude, maar ook Pachelbel en voorouders uit het roemrijke geslacht Bach.
Ontdek het volledige programma op concertgebouw.be/bachacademie
|
|
|
|