wo 17 – zo 21 apr 2024 Uniek seizoensfestival Motherhood |
Verhalen over vijftig tinten moederschap, in beeld, woord & muziek |
In een Concertgebouwseizoen rond geboorte kan je niet om de belangrijkste bron van nieuw leven heen: de moeder. Het festival Motherhood vertrekt van de premisse dat iederéén een moeder heeft, en dat moederschap vele gedaantes kent. In dit festival komen heel wat dimensies van moederschap aan bod. De oermoeder van de christelijke cultuur, Maria, wordt het meest iconisch afgebeeld in een pietà en vormt de leidraad in een concert van het Vlaams Radiokoor & Il Gardellino. In Queen (M)other heeft Dalilla Hermans het over moeders die zichzelf opofferen, om na migratie maximaal kansen te geven aan de volgende generatie. Pianiste Djuwa Mroivili zet moederschap dan weer overdrachtelijk in: je kan aan de wieg staan van een project, een idee, een beweging. Joanna Wojtkowiak staat als seizoensdenker stil bij de plaats van zorg en moederschap in onze en andere samenlevingen. In een fotoreeks als ode aan haar overleden moeder vraagt Katrien Orlans ‘Wat betekent ‘moeder’ voor jou?’ aan ieder die voor haar lens poseert. Het festival eindigt met Songs with roots, een familievoorstelling rond kinderliedjes die het sluitstuk is van een sociaal-artistiek project. |
|
|
Wat maakt iemand tot moeder? |
In haar lezing Over (be)moeder(en) bekijkt seizoensdenker Joanna Wojtkowiak het moederschap als een werkwoord. ‘Mensen die moederen, binden zich aan het moederschap als praktijk. Ze dragen bij aan de groei van een ander mens, geven zorgen en liefde. Dit is een bredere kijk dan de moeder als biologische figuur of als identiteit.’ Ook pianiste Djuwa Mroivili stelt zich de vraag wat iemand tot moeder maakt. Haar antwoord vind je in Comorese wiegeliedjes uit haar kindertijd, aangevuld met kinderliedjes uit de westerse klassieke muziek, eigen composities en traditionele stukjes uit andere culturen. Ook de impact van een koloniaal verleden, queerness en gender, gemeenschap en activisme klinken door in haar antwoord. |
|
|
Van oermoeder tot Queen (M)other |
Oermoeder Maria – symbool van onvoorwaardelijke liefde – vormt de brug tussen leven en dood in een concertprogramma dat oude en hedendaagse muziek naadloos combineert. Het Vlaams Radiokoor en Il Gardellino buigen zich over Vivaldi en Zelenka maar evenzeer over Pärt en MacMillan. Oud-seizoendenker Dalilla Hermans gaat door middel van poëzie, muziek en beeld op zoek naar verhalen van vrouwen uit de eerste generatie Afro-diaspora in Vlaanderen. Ze geeft zo een stem aan vergeten geschiedenissen van de moeders en grootmoeders – de Queen (M)other(s) – van de ‘sisters’ van vandaag in een eenmalige, unieke voorstelling. |
|
|
Sociaal-artistiek project als afsluiter |
Songs with roots sluit dit festival af, een familievoorstelling als (voorlopig) eindpunt van een sociaal-artistiek project. Kinderliedjes met diverse wortels werden verzameld in Zeebrugge en worden tijdens het festival in een rijk muzikaal arrangement aan het publiek gepresenteerd. Vervolgens gaat de voorstelling terug naar haar plek van ‘geboorte’: Zeebrugge, waar het eind mei in het Gemeenschapshuis en later ook nog binnen het programma van Uitwijken een vervolg krijgt. |
|
|
Boekvoorstelling Maud Vanwalleghem, expo Katrien Orlans & lezingen |
Enkele weken nadat Maud Vanwalleghem hoogzwanger de eed als senator aflegt, sterft haar baby Hector. In haar boek Hector was hier getuigt ze over rouw en kwetsbaarheid in een woelig politiek landschap. Ze stelt het samen met Manu Keirse voor tijdens het Motherhood-festival. Verlies en verdriet vormden ook de kiem van Katrien Orlans’ foto-expo In Search of America. Orlans reist met haar gezin haar overleden moeder achterna doorheen de Verenigde Staten – favoriete bestemming van haar ouders. ‘Wat betekent ‘moeder’ voor jou?’, vraagt ze steevast aan ieder die voor haar lens poseert. Wat de moederfiguur doorheen de geschiedenis van de beeldende kunst en de muziek betekende, wordt nagegaan in de lezingen Van Madonna tot Medea en Moederfiguren in de muziek. |
|
|
Laat je wiegen |
Behalve ‘gewieg’ in de vorm van muziek – zoals in de sussende wiegeliedjes van Djuwa Mroivili of de kinderliedjes in Songs with roots – komt er ook een wiegbed in de Expobox in de Inkomhal van het Concertgebouw. Dit ontwerp van NU Architectuuraterlier – dat ook de Inkomhal van het Concertgebouw vorm gaf – plaatst het idee van (mantel)zorg centraal. Het bed is immers ontworpen voor mensen met dementie – moeders en vaders die ooit hun kinderen wiegden, maar nu zelf weer kinds worden en door hun eigen kinderen verzorgd – en gewiegd – worden. Ontdek het volledig programma van Motherhood op concertgebouw.be/motherhood |
|
|
|