The future is now |
Nieuw Concertgebouwseizoen rond coming of age ontpopt |
Na een seizoen in het teken van geboorte, zet Concertgebouw Brugge zijn tocht doorheen de grote levensfasen verder met een programma dat zich laat inspireren door coming of age, het opgroeien van kind tot volwassenheid. Die transformatie – gesymboliseerd door het seizoen van de lente – gebeurt in en rond het Concertgebouw onder meer in drie unieke seizoensfestivals rond ‘de’ jeugd; het vinden van je stem en lente(rituelen). Kinderrechtencommissaris Caroline Vrijens en fotograaf Antoine Grenez geven als seizoensfiguren extra vaart aan de centrale thematiek. Een nieuwe lichting Makers – Femke Ghyselinck, Anna Danilevskaia en Aïda Gabriëls – zet het seizoensthema dan weer om in de praktijk: in het Concertgebouw zetten deze artiesten nieuwe stappen in hun carrière. Ook veel projecten doorheen het seizoen verwijzen naar aspecten en omstandigheden van opgroeien, van jong werk van wonderkinderen uit de klassieke muziek, tot een gedanste bildungsroman of voorstellingen rond initiatierituelen die het publiek zelfs – bij hoogste uitzondering – tot in de lokale logetempel brengen. ‘In onze maatschappij symboliseert de jeugd vaak de toekomst, maar die toekomst begint hier en nu, bij de kansen die jongeren vandaag krijgen om zich te ontplooien en te worden wie ze zijn. (...) Iedereen kan in het komende seizoen weer groeien, want in het Concertgebouw is elke noot een verhaal, elke stap een dans, en elke ervaring een herinnering die ons verbindt en inspireert.’ — Jeroen Vanacker, artistiek directeur |
|
|
Unieke seizoensfestivals & vaste sterkhouders |
De seizoensdramaturgie komt vol tot bloei in drie eenmalige festivals. Het openingsfestival Generatie aan zet brengt generation Z voor het voetlicht, met projecten die door en met jongeren en jongvolwassenen zijn gemaakt. Hun creativiteit en kunstenaarschap wordt gevierd, maar het festival vormt ook een spreekbuis voor hun zorgen, twijfels en waarden. Met onder meer een skatepark en de jonge topformatie Junge Deutsche Philharmonie op het podium van de Concertzaal schittert ‘de jeugd van tegenwoordig’ op tal van manieren. Het zoeken naar en vinden van de eigen identiteit of stem staat centraal in Raise your voice, een stemmenfestival waarin heel wat nieuwe creaties gepresenteerd worden, vaak vanuit een vrouwelijk perspectief. In maart biedt de overgang van winter naar lente de perfecte voedingsbodem voor Spring is in the air. Iconische werken als Le sacre du printemps klinken er naast oude muziektradities uit Indië, Perzië en Ierland. Jonge curatoren krijgen de sleutels van het huis voor een eigen happening. Het nieuwe wordt uitgebalanceerd met wat was: ankerpunten als December Dance, Bach Academie Brugge, SLOW(36h), een kwintet verse topstukken, een blijvende focus op deep listening … |
|
|
Seizoensfiguren, expo’s & reflectie |
Brugse jongeren sieren de seizoensbrochure dankzij seizoensfotograaf Antoine Grenez. In diverse workshops ging hij met hen aan de slag om een inspirerende reeks beelden te creëren die de basis vormen voor een tentoonstelling aan het begin van het seizoen. Ook andere expo’s en installaties onderstrepen de thematiek van (op)groei(en). Zo wordt Charlotte Brays compositie Ungrievable lives kracht bijgezet met een gelijknamige installatie van Caroline Burraway, bestaande uit kinderreddingsvesten. Beiden staan stil bij de ontelbare kinderen op de vlucht en de rechten en kansen die hen ontnomen worden. Voor die rechten en kansen van kinderen en jongeren zetten kinderrechtencommissaris Caroline Vrijens en haar team zich dagelijks in. Niemand is dit seizoen dus beter geplaatst om de rol van seizoensdenker op zich te nemen. Met haar ruime expertise en kennis zal Vrijens het komende seizoen verrijken via een keynote, deelname aan gesprekken en columns. Ook nieuwe edities van de lezingenreeks Serieus Curieus – waarin een kunstenaar en wetenschapper rond hetzelfde onderwerp in gesprek gaan – en andere reflectiemomenten zorgen voor extra verdieping. |
|
|
Participatieve & sociaal-artistieke projecten |
Het Concertgebouw blijft inzetten op een programma dat drempels wegneemt en een diversiteit aan mensen verbindt. Zo geeft Tina Reynaert met een nieuw sociaal-artistiek project een stem aan de jongeren in het Brugse vluchtelingenopvangcentrum. Belletje Track (i.s.m. Cera) daagt talentvolle producers uit om op basis van deurbellen en andere omgevingsgeluiden een soundtrack van de buurt te capteren – extra sfeer en cohesie voor de wijk, en tegelijk extra stimulansen voor jonge producers. Een andere blikvanger is het rituele project Becoming van het collectief Sídhe, dat nieuwe, verbindende rituelen initieert voor kruispuntmomenten. Door middel van praatcirkels werkt Sídhe toe naar een overgangsritueel voor deze tijd, gevoed door eeuwenoude tradities. De jarenlange inzet op het vlak van participatie werd overigens samengevat in een net verschenen publicatie, die ook online beschikbaar is. |
|
|
Copyright beelden: Antoine Grenez en Koen Broos |
|
|