Concertgebouw Brugge zwaait binnenkort zijn artistiek directeur uit |
|
Deze zomer verlaat Jeroen Vanacker Concertgebouw Brugge. Hij werkte er 21 jaar, waarvan 16 jaar als artistiek directeur. In augustus start hij met een nieuwe uitdaging als 'Hoofd Muziek, Strategie en Programmering' in Bozar. Het team en bestuur van Concertgebouw Brugge kijken met trots terug op het boeiende parcours dat ze samen met Jeroen Vanacker hebben afgelegd en starten binnenkort met de zoektocht naar een nieuwe artistiek directeur om de ambitieuze plannen van de Vlaamse Kunstinstelling verder te realiseren. Het Concertgebouw staat vandaag op de kaart als een creatief en kwalitatief cultuurhuis. Na Lieven Bertels (2001-2004) en Bart Demuyt (2004-2007) ging Jeroen Vanacker in 2008 aan de slag als artistiek directeur o.l.v. algemeen directeur Katrien Van Eeckhoutte. Als nieuwe artistieke leider koos hij meteen voor een meer hedendaagse focus en bouwde een sterke thematische en conceptuele werking uit, met festivals, een jaarlijks seizoensthema en veel contextactiviteiten. Er kwam heel wat aandacht voor out-of-the-box projecten, die de bezoeker extra beleving bieden en sinds meer dan tien jaar wordt er met succes gewerkt aan het uitbouwen van een uitgebreid educatief en participatief luik. Dit leidde tot een helder en uniek artistiek profiel van het Concertgebouw. Het Concertgebouw spreekt met zijn programma, ondersteund door een gezond financieel beleid en een getalenteerd team, een trouw en enthousiast publiek aan uit zowel de ruime Brugse regio, uit Vlaanderen als uit het buitenland. Met oog voor kwaliteit en samenwerking biedt het Concertgebouw als Vlaamse Kunstinstelling een internationaal kwalitatief aanbod dat complementair is met vele andere spelers. Concertgebouw Brugge gaat met zijn sterk team en vele partners de komende jaren verder op hetzelfde elan als gewaardeerde speler in de regio en baken in en voor Vlaanderen. Momenteel wordt de laatste hand gelegd aan de voorbereidingen van de lancering van het nieuwe seizoen 2024-2025, waarvoor de ticketverkoop in mei van start gaat. 2024 belooft ook een topjaar te worden voor het Concertgebouw als ‘Flanders Heritage Venue’: met heel wat geplande congressen en bedrijfsevents genereert het cultuurhuis niet alleen hoge eigen inkomsten maar zwengelt het ook het zakentoerisme in Brugge en Vlaanderen aan. De komende maanden worden ook al de ruwe toekomstplannen gemaakt voor seizoen 2025-2026. |
|
|
‘Terugblikken op 21 jaar Concertgebouw vervult me met grote trots en dankbaarheid. Creatieve programmering, warme ondersteuning van artiesten en het betrekken van een divers en ruim publiek waren de hoekstenen van een artistiek beleid dat mede tot de erkenning van het Concertgebouw als Vlaamse Kunstinstelling leidde. Het parcours dat ik samen met een schitterend team, vele partners en de grote steun van het bestuur kon afleggen, zal me bijblijven. Ik blijf dan ook voor altijd een grote supporter van het Concertgebouw, dat niet meer weg te denken is in het internationale landschap.’ — Jeroen Vanacker, afscheidnemend artistiek directeur Concertgebouw Brugge |
|
|
|
|
‘Ik ben bijzonder verheugd dat we met het Concertgebouw Jeroen deze kansen hebben kunnen bieden. Ik kijk terug op een fijne samenwerking en wens Jeroen alle succes. De vele symbiotische samenwerkingen rond muziek, dans en klankkunst maken deel uit van onze huiscultuur. Ik ben blij dat we de creatieve artistieke plannen succesvol hebben kunnen realiseren met ons gedreven team en dat we zo samen van het Concertgebouw in korte tijd een gewaardeerd kunstenhuis en een bruisende ontmoetingsplaats hebben kunnen maken.’ — Katrien Van Eeckhoutte, algemeen directeur Concertgebouw ‘Ik wil Jeroen danken voor de mooie jaren als artistiek directeur. Samen met Katrien, het getalenteerde team en vele partners zijn we erin geslaagd om in de laatste 20 jaar een sterk artistiek beleid in een gezonde culturele onderneming te laten uitgroeien tot een Vlaamse Kunstinstelling die internationaal uitstraling geeft aan Brugge en Vlaanderen.’ — Hugo Vandamme, voorzitter Bestuur Concertgebouw Brugge |
|
|
|
|
Extra achtergrondinformatie |
Terugblik op parcours Jeroen Vanacker en artistiek beleid van Concertgebouw Brugge sinds 2008 |
Musicoloog Jeroen Vanacker startte zijn loopbaan bij het Concertgebouw in 2003, eerst als dramaturg in het communicatieteam, erna als programmator. In 2008 werd hij benoemd als artistiek directeur en zette hij het artistieke beleid van Concertgebouw Brugge uit voor opeenvolgende subsidieperiodes van 2010 tot 2027. Elke subsidieronde werden de artistieke plannen beloond met een verhoging van de middelen voor het Concertgebouw. In 2015 werd het Concertgebouw, mede door een duidelijk en sterk artistiek beleid, erkend als een van de zeven Vlaamse Kunstinstellingen. De succesvolle programmering in combinatie met een gedegen communicatie en dienstverlening leidden sinds 2008 naar meer dan een verdubbeling in het aantal betalende tickets. Vanacker koos van bij aanvang voor een thematische aanpak, met seizoensdramaturgieën en bijhorende context: seizoensdenkers en -kunstenaars. De seizoensthema’s werden door de jaren heen steeds meer geënt op maatschappelijk relevante onderwerpen zoals identiteit, biodiversiteit, enz. In het nieuwste artistiek beleidsplan werkt het Concertgebouw rondom de grote levensfasen, en wordt kunst onder meer met rituelen verbonden. Storytelling en het creëren van bijzondere ervaringen zijn centrale pijlers in zijn artistiek beleid. Kenmerkend voor de programmering van het Concertgebouw is de integratie van terugkerende internationale festivals als Bach Academie Brugge met Philippe Herreweghe, Budapest Festival met Iván Fischer en GOLD, het festival dat met polyfonie en erfgoed het verhaal van het 15e-eeuwse Brugge vertelt. Er werd een creatieve out-of-the-box visie geïnstalleerd met festivals als SLOW(36h) en Têtes-à-têtes of projecten als CLUB Surround en Iedereen Klassiek in samenwerking met KLARA en veel Brugse partners. Vanacker breidde sinds 2008 het dansaanbod uit en stond mee aan de wieg van het samenwerkingsverband Dans in Brugge. Zijn keuze voor klankkunst als volwaardige discipline kreeg vorm met de opstart van de Sound Factory in 2011, de integratie van klankinstallaties en de recente focus op ‘deep listening’. De kunstcollectie van het Concertgebouw werd in deze periode uitgebreid met nieuwe werken van onder meer David Claerbout, Luc Tuymans, Karl Van Welden en Pavel Büchler. Vermeldenswaard is de bijzondere inzet voor educatie en participatie met jaarlijks 12.000 scholieren en daarnaast nog tientallen andere participatieprojecten voor een diversiteit aan deelnemers. Naast de grote aandacht voor de ontwikkeling van de artistieke signatuur en het publiek stond de ondersteuning van artiesten centraal. Van bij aanvang werd in het Concertgebouw geïnvesteerd in duurzame samenwerkingsverbanden en een warm onthaal. Tijdens de covidperiode startte het Concertgebouw met een intensievere residentiewerking die tot op vandaag doorwerkt, en nam Vanacker de programmadirectie van het tijdelijk tv-kanaal Podium 19 op samen met vele partners. In het recentste artistiek plan lanceerde hij met de internationale orkestensamenwerking ‘Close Connections’ een ecologisch statement, en met de Makersformule een uitgebreide ondersteuning voor individuele kunstenaars. |
|
|
|
|
|
|
|
|